Sunday, March 4, 2007

Informanten in transportwereld

Zaterdag 3 maart 2007 - DEN HAAG - Criminele bendes die vrachtwagens leegroven, weten precies waar en wanneer ze moeten toeslaan. Ergens wordt dus informatie gelekt. De transportsector probeert nu toestemming te krijgen voor een zwarte lijst van foute medewerkers.
Een overvolle parkeerplaats vol vrachtwagens met dure lading bij industrieterrein hazeldonk. De meeste diefstallen uit trucks vinden in Brabant en Limburg plaats. Foto Johan van Gurp Over anderhalve week legt de rechtbank in Maastricht de straffen op aan een van de grootste truckroversbendes die ooit gepakt is in ons land. Enige tientallen verdachten werden vorig jaar april in Zuid-Limburg opgepakt. Ze zouden bij minstens honderd vrachtwagendiefstallen voor 30 miljoen euro buitgemaakt hebben in Nederland, België en Luxemburg. Toen ze opgepakt werden, trof de politie in een loods twee vrachtwagenladingen laptops aan van fabrikant HP, gestolen in Luxemburg. Dat de bende goed op de hoogte was, blijkt uit de roof in december 2005 van een oplegger champagne, ook in Luxemburg.Dat de daders voorkennis hebben is de politie wel duidelijk, maar hoe ze eraan komen blijft giswerk, zegt Jan van de Ven, teamleider van de speciale rechercheploeg die zich vanuit Venlo toelegt op de aanpak van ladingdiefstal. "Het moet haast wel dat mensen van binnenuit tips leveren aan criminelen. Maar wij hebben dat nooit kunnen aantonen." De schattingen van schade in Nederland door ladingdiefstal lopen uiteen van 160 tot 500 miljoen euro per jaar. Ongeveer 80 procent van alle truck- en ladingdiefstallen vindt plaats in Brabant en Limburg. De daders zijn voornamelijk Nederlandse bendes maar ook criminelen uit Rusland en het voormalige Joegoslavië. Bij transportverzekeraar TVM, die opdraait voor de schade, zijn ze een stuk stelliger dan bij de politie. "In bijna alle gevallen is er getipt. Er wordt zelden lukraak gestolen", aldus woordvoerder Jaap Stalenburg. Volgens Stalenburg wordt de transportsector geteisterd door georganiseerde bendes.


Het is toch niet normaal dat er bij sommige bedrijven iemand werkt die informatie geeft over wanner er een vrachtwagen komt met een dure lading. Zo lijd het bedrijf verlies en kan dus failliet raken. Omdat het bedrijf zo veel verlies lijd moet er zowiezo harder en langer gewerkt worden. Aan de ene kant het kan misschien beter zijn voor de werkloosheid omdat het bedrijf dan meer mensen gaat vragen om zo het verlies te verminderen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van die criminelen. Wat vinden jullie ervan?

No comments: